Bangkok en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Bangkok en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Bangkok en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Bangkok en Cambodja

Donderdag na een lange vlucht aan gekomen in Bangkok. Tussendoor hadden we nog een stop in Sydney en daarna rechtstreeks door naar Bangkok. Het vliegtuig was gevuld met 80% backpackers dus super leuk. En met 3 andere de taxi naar het hostel voor mij hotel genomen. Omdat we pas om 1 uur midden in de nacht aankwamen had ik een hotel geboekt (voor zo weinig!!!) In de taxi onderweg kom je erachter dat Bangkok ook nooit slaapt allemaal kraampjes op de weg en zelf nog veel mensen die over straat lopen. Er word bij het stoplicht afgeteld van 135 sec rood licht naar 35 sec groen licht. Tuktuk’s gaan ook met meer dan 60km per uur over de weg heen. Ik werd als laatste afgezet en er stond al iemand op me te wachten. Die nam mijn koffer mee naar binnen en zette hem in de lift. Terwijl ik naar boven ging met de lift is hij alle trappen op geracet om mij vervolgens weer op te wachten en naar m’n kamer te brengen. Luxe!! Daar aangekomen stond er een heel mooi twee persoonsbed voor me klaar!! Sochtend tussen 7 en 10 uur gratis ontbijt. Vers fruit, broodjes en een eitje. Lekker. Smiddags lekker de stad verkent wat een drukte. Oversteken betekent rennen voor je leven het rode licht en het zebra pad werden compleet genegeerd. Drukke stad overal kraampjes op de weg waar je eten kan halen. In elke straat minstens 2 7/11 winkels! En veel rotzooi te koop.

Vrijdag stond de vlucht naar Cambodja om 7.50 ’s avonds gepland dus hadden we nog de hele dag in Bangkok. Daar ben ik vandaag naar een reisbureau geweest. Door de zeer enthousiaste Jimmy werd ik geholpen en een trip geboekt naar Chang Mai. Met geluk want 14 april is het nieuw jaar in Azië en in Chang Mai schijnt het het leuks te zijn vanwege het water feest. Dit weekend is er in Thailand een nationale extra vrije dag waardoor iedereen uit Bangkok vertrekt. En omdat de Hoofdweg is afgesloten door de protesten is het nu mega druk in de stad en word ik op de stoep omver gereden door alle motor/scooter rijders die zo sneller gaan. En moet ik slingerend om alle auto’s heen om over te steken. Minder gevaarlijk dan gister in ieder geval. Mijn taxi chauffeur was anderhalf uur te vroeg vanwege de drukte want het zou lang duren de weg naar het vliegveld. En dat klopte ook. Nou gaat het hier wel als de linker kant mag rijden vertrekken we met ze alle naar links en als rechts weer sneller gaat gewoon weer naar rechts... Maar ik was wel op tijd op het vliegveld. Zelfs zo op tijd dat mijn vlucht nog niet op het vertrek bord stond en ik nog niet kon inchecken. Door de douane heen op naar de gate. Geen slurf deze keer maar met de bus er naar toe gebracht. Een uur later lande ik in Cambodja met regen en onweer! Maar dat had ik niet verwacht zeg! In het vliegtuig al druk al het papier werk ingevuld voor de douane. Bij de douane zit bijna 10 man om alles te controleren, stempels te zetten en op wel een hele bladzijde van mijn paspoort een sticker te plakken van het visum. Maar goed ik ben Cambodja in! Op naar de taxi standplaats en karren naar het hostel. Maar waar gaat de chauffeur nou zitten hu aan de linker kant?? Dat betekent dat ze hier aan de goede kant van de weg rijden!! Ik vind het toch een beetje raar haha. In het hostel aangekomen moeten eerst de schoenen uit voordat je bij de balie komt. En op mijn kamer kom ik al snel met Suzanne uit Nederland in gesprek. Of ik morgen met haar mee wil gaan tempels bekijken. Iets wat je hier toch wel moet hebben gedaan.

Zaterdag gaan Suzanne, Melissa (uit Ierland en ook uit de kamer) en ik op weg naar de tempels. We worden gebracht door Ka onze tuktuk chauffeur!! Onderweg komen we erachter dat het verkeer hier nog rommeliger is dan in Thailand! Moeten we naar links en het is druk? Dan rijden we eerst even aan de verkeerde kant van de weg. En het belangrijkste iedere chauffeur heeft voorrang. Maar alles gaat goed en we komen heel aan bij de eerste tempel: Angkor Wat. Melissa wil daar de hele dag blijven en dus spreken we af haar om half 6 weer op te halen en gaan Suzanne en ik samen verder. De 2de tempel was Angkor Tom Bayon. Daarna haddn we een lunche pauze om vervolgens daarna door te touren naar de tempels Thomanon Ohhao Say Taveda en als laatste Taprom Is Jungk Tempel. Dat was een zeer leuk dagje met Suzanne maar ook met Ka die ons onderweg een aantal Cambodjaanse woordjes heeft geleerd. Hallo, dankje en tot ziens kunnen wij nu in Cambodjaans zeggen!! Hoe leuk! Om half 6 Melissa weer opgehaald en snel terug naar het hostel want het begon te regenen! In het hostel aangekomen begint het echt te plenzen halleluja wat een regen en we moesten nog eten! Geen plu’s alleen een poncho. Nou goed met ze 2e eronder en rennen naar het eerste straat eten tentje daar konden we onder een groot zeil eten helemaal best.

Zondag hebben Suzanne en ik eerst even door Siem Reap gewandeld en geluncht. Ik vind Siem Reap leuk! Veel scootertjes die helemaal vol gepropt word met mensen. Maximaal 3 volwassene maar daartussen kan je kinderen proppen zo zie je soms 5 mensen op een scooter! Op de straat word vrolijke muziek gespeeld. Ik heb het naar me zin! Smiddags zijn we met nog een Nederlander/Australische Kitty en 3 Canadese naar een wave fabriek geweest. Indrukwekkend van wormpje tot wave draad wat dan door vrouwtjes tot kleedje gemaakt word. Allemaal handwerk! Savonds zijn we weer door Ka naar de Angkor Wat tempel gebracht voor zonsondergang. Die we een klein beetje gemist hebben omdat we meer foto’s met ze alle aan het maken waren!

Maandag ben ik met de bus van Siem Reap naar Phnom Penh gegaan. Om half 8am werd ik opgehaald en kwart voor 5 was ik in het hostel in Phnom Penh. Maar onderweg was wel heel indrukwekkend! Je komt er hier echt achter dat Cambodja heel arm is. Allemaal ouwe huisjes van hout, op hoge pilaren waarvan ik gok dat het is voor eventuele overstromingen. Een koe staat aan een touwtje of loopt ook over de markt! Als ik dat touwtje bij Cer om zou knopen had hij hem binnen no-time kapot hebben maar goed. Een motor blokje op een paar plankjes hout, wieltjes eronder, karretje erachter en je het een vervoer middel. Super grappig ziet het eruit. Nog een tussen stop in een vaag dorpje. Waar bij het parkeren overal mensen in uniformen staan om je te helpen. Ze doen de deur open als je dicht op een andere auto staat waarschuwen ze je en helpen ze uit de auto te komen. Eigenlijk best grappig de auto’s die er rijden zien er nieuw uit en grote bakken zijn het. Ondanks dat het verkeer super rommelig is vond ik het knap dat je bijna nooit deuken ziet! Phnom Penh is op het eerste indruk veel drukker en viezer. Veel afval langs de weg en dus stinkt het daar enorm.

Dinsdag ben ik naar Killing Field geweest wat zeer indrukwekkend was. Voor als je je afvraag wat Killing Field is: vroeger hebben ze in Cambodja een soort van koning gehad die dacht dat alle mensen in de stad verraders waren en de mensen op het platteland de echte goede burgers waren. Dus roeide hij alle stads mensen uit. Maar ook echt iedereen. De mensen werden naar een gevangenis gebracht om daar valse verklaringen af te leggen. (bijvoorbeeld dat ze een zak rijst hadden gestolen) Deden ze dat niet werden ze gemarteld totdat ze dat wel deden. Na de bekentenis werden ze naar het Killing Field gebracht. En daar werden ze dan op gruwelijke wijze vermoord en in massa graven begraven. Bij de ingang kreeg ik een headset Nederlands gesproken helemaal! Ik kon alles goed volgen. Op het eind kwamen we bij een tempel aan die speciaal voor de overledenen is gebouwd. Daar bewaren ze schedels en botten die ze hebben gevonden. Een mooi gebaar volgens hun ik vond het een beetje eng. Daarna weer terug naar het hostel daar raak ik in gesprek met Lynn een Engels meisje. Daarmee ga ik samen uit eten! Na deze indrukwekkende dag een gezellige afsluit!

Woensdag vandaag vliegen we weer terug naar Bangkok! Ik heb er zin in om Thailand te ontdekken nu al zoveel mooie verhalen hier erover gehoord heb er zin in!!!

Xx

  • 09 April 2014 - 08:47

    Mama:

    Goede morgen, mooi verslag heerlijk eventjes lezen voor we naar Schagen gaan want het is Paasvee.
    Gisteren leuk gewinkeld met Colette, en leuk dat jij de eerste was die het zag via facetime... dat had ik nooit verwacht.
    Verder wensen we je weer een goede reis naar Bangkok en snuif daar nog even de Thaise cultuur op voor dat je weer thuis komt.
    Wij zijn ook druk met de voorbereiding van de Springfair, we hebben een mooi programma en wel 170 standhouders.. dus hopen we op mooi weer.
    hg mama xxx

  • 09 April 2014 - 10:13

    Tineke:

    Hallo ingridwat een geluk heb je toch hè erg mooie dingen zien leuk en luxe hostel en altijd de mannen die voor je rennen !!!een erg mooi verslag een hele goede vlucht naar Bangkok en nog een hele fijne tijd daar, wij gaan zaterdag de caravan naar de camping brengen , dus als je terug komt staan de stakkers er weer heel veel groetjes en veelplezier tineke

  • 09 April 2014 - 10:15

    Tineke :

    Bij het verslag moest stalkers staan maar je snapt het wel he

  • 09 April 2014 - 10:47

    Wout:

    Hallo Ingrid ,

    Wat een belevenissen weer geweldig ik geloof dat ik ook maar ga backpackken maar ik denk dat Tineke mij niet laat gaan.
    Zaterdag naar J dorp en dan Zondag als het mooi weer is nog even naar de springfair is ook weer leuk
    Nou Ingrid op naar het volgend verslag ik wacht er weer op.

    Groeten Wouter Kabouter

  • 09 April 2014 - 13:07

    Ageeth:

    Zo-ee, wat weer een indrukwekkend verhaal. Dat is nog eens een andere cultuur als ik het zo lees.
    Heb je ook nog een foto van zo'n scooter met 5 mensen erop, dat lijkt me een komisch gezicht.
    Geniet van je verdere reis, groetjes Ageeth

  • 09 April 2014 - 22:27

    Oma.:

    Je had weer veel te vertellen van je belevenissen.een heel verschil van hoe de mensen daar wonen en leven.Zeg Ingrid,ik zou graag een kleedje bij je willen bestellen van 40- 58 cm.'t maakt niet uit hoe de kleur,of materiaal is,zou het nog in je koffer passen?verder gaat het hier wel,mijn fiets is nog niet gemaakt,maar dat komt wel weer goed.Nog een maand,Ingrid en dan zet je weer voet op Hollandse bodem,geniet er ook van deze maand.Tot ziens hoor,groeten van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn Wereldreis Thailand

Thailand

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2014

Eiland hoppen

19 April 2014

Chiang Mai en Koh Tao

09 April 2014

Bangkok en Cambodja
Ingrid

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 21008

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Mijn Wereldreis Thailand

04 Maart 2014 - 02 April 2014

Mijn Wereldreis Nieuw Zeeland

15 November 2013 - 04 Maart 2014

Mijn Wereldreis Australië

11 November 2013 - 15 November 2013

Mijn Wereldreis Singapore

Landen bezocht: