Alice Springs & Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Alice Springs & Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Alice Springs & Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 December 2013 | Australië, Adelaide

Zondag vloog ik met iets wat te veel lijkt op wel 4 uur vertraging eindelijk naar Alice Springs! Dacht dat ik er nooit zou komen. Maar wel een bon van 15 dollar van de vliegmaatschappij gekregen voor eten. Had keuze of met stokjes eten (ehumm dan had ik te weinig vertraging voor gehad) of een soort van Burger King. Het aller grootste menu gekozen dat er was aangezien ze geen geld terug gaven :). Mijzelf 4 uur vermaakt met boekje, spelletjes spelen op IPhone en tablet, beide natuurlijk een half uur voor boarding leeg… Heb ik weer. Op naar een oplaad punt en nog even opladen voor in het vliegtuig. Aangezien het maar 2 uurtjes vliegen was het een simpel toestel helemaal tv loos… dus de stewardessen moesten het veiligheid praatje houden en uitvoeren :)!! De vlucht was meer opstijgen, avondeten naar binnen proppen en landen. Een van de stewardessen vond mijn spelletje Goud Miner zeer interessant! Aangekomen op het vliegveld door een shuttle bus gratis naar m’n hostel gebracht. Daar aangekomen was de receptie al gesloten maar hadden ze voor mij een envelopje met de sleutel van de kamer achter gelaten en de vriendelijke vraag of ik morgen wil komen inchecken en betalen. Dit keer had ik een 3 personen kamer. 1 bed nog vrij dus dat werd mijn bed. Mijn lieve nieuwe kamergenoten waren zooo lief om het raam open te laten. Aangezien in de avond de airco in de kamer uitging en het buiten minstens 30 graden was, werd dat het binnen ook!!! Dit keer dus geen diepvries maar de sauna!!!

Maandag dacht ik Alice Springs maar eens verkennen. Ongeveer 30 graden heerlijk! Komen er wel hele donkere wolken aan. Begint het dus te regenen!! NEEE niet leuk!!! Nou maar weer naar kamer daar ontmoet ik Evelien een Nederlandse backpacker. Die is bijna klaar met reizen. Toen de regen eindelijk over was maar naar buiten eten halen voor vanavond en nieuwe bad slippers kopen aangezien die van mij stuk begonnen te raken. Pluutje voor de zekerheid mee. Nou als het in Alice Springs dus geregend heeft wil je er niet lopen. Het ruikt er dan naar verrotte tenenkaas! BAHHH!!!! Maar gelukkig niet in het winkelcentrum! Onderweg kom ik bijna alleen maar Aboriginals tegen. Zonder schoenen (de meeste) dikke neuzen, van die schattige bolle wangentjes (de oudjes hebben hangende bolle wangentjes), mannen een dikke buik en vrouwen hebben theezakjes… Ooh en ze zijn iets te vaak door de schoorsteen geweest of hebben te lang in de zon gelegen. Voor mijn nieuwe slippertjes naar de Kmart de Australische Primark! Oooh wat erugg!! Zonnebrillen, tasjes, slippertjes, kleding, hakken, make up, auto spullen, dvd’s, telefoons en nog zooo veel meer en alles zoooo goedkoop!! Ik kwam daar voor alleen teenslippertjes voor onder de douche… Ik ging weg met ietjes meer :). Daarna nog even door naar de supermarkt en terug naar het hostel. In de avond heel gezellig nog geskypt met mama en papa, daarna nog met 2 Franse meiden gepraat en te bed want de volgende dag een tour!!

Dinsdag tour dag! Vandaag ging ik vaar het Uluru-Kata Tjunta national park. Daar moet je toch wel heen als je in Alice Springs bent! Om 6 am werd ik samen met de Franse meiden van gister opgehaald door de bus. Eerste stop koffie stop! Een benzine station in The Middle Of Nowhere! Tegenover het benzine station stond nog wat land te koop. Gok zomaar dat er weinig animo voor is. Daarna door naar het park, met een bordje bij de ingang dat de temperatuur boven de 40 graden was!!! In het park hadden we de volgende stop bij een vakantie park waar je allen kon overnachten als je lotto had gewonnen of Oprah Winfrey heet. Toch bleven er een aantal van onze bus slapen. 4 ofzo. Nu was het alleen een plas stop. In de bus de lunch een broodje gezond! Lekker! Tijdens het eten gingen we door naar de Kata Tjunta berg. Daar mochten we 45 minuten rondkijken en foto’s maken. Als we 1 toeter hoorde ging de bus startten en als we er 2 hoorde was hij weg. Dan moesten we wachten op de bus van de volgende dag. Nou 1 ding was zeker overnachten wil je daar niet!!! Overdag was het te warm en in de avond was het er te koud! En nog niet gesproken over alle dieren die rond kruipen denk aan slangen. Daar een rondje gelopen en als een echte toerist om de 5 meter een foto gemaakt :). Terug in de bus zoooo blij met de airco! Door naar de Uluru berg!! Daar met de gids een rondje gelopen en hij vertelde onderweg van alles over de berg. Er was een weg waardoor je op de berg kon komen. Maar door de hitte mochten we er niet op. Ookal wou je heel graag het was gesloten. Ook vertelde de gids dat het ongeluk bracht. Mensen die op de berg waren geweest of een steen(tje) hadden mee genomen kregen veel ongeluk. Zij stuurden spijt brieven en de steen terug. In de brieven schreven ze hoeveel spijt ze hadden en wat voor ongeluk ze hadden gehad, zoals: gescheiden, baan kwijt geraakt, financiële problemen enzo. Onder weg mocht je niet overal foto’s maken uit respect voor de Aboriginals. We mochten bijvoorbeeld geen foto’s maken op de plaats waar vrouwen bevielen van hun kinderen. Nog naar een waterval geweest. Nouja het is een waterval in het regen seizoen zo niet dan is er ook geen water. Dat had ik dus. Weer terug in de bus langs de berg gereden en in elk stukje berg zien de mensen wel wat net als in wolken. Hier zien bijv. een hond, een klimmende vrouw en op het eind lijkt de berg op een dolfijn! Daarna door naar de plek waar we gingen eten met zonsondergang en uitzicht op de Uluru berg! Moooi!!!! Lekker eten van de bbq! En na een glas sju volgas aan de Champagne!! Na zonsondergang weer de bus in en op weg naar huis! Onderweg naar huis Charlie’s Angeles gekeken! En er was een mooie open lucht met heel veel sterretjes. In de verte begon het te onweren allemaal licht flitsen. Dus stopte de bus en konden we er op een bergje even van genieten. Best raar want het was zo ver weg dat je niks hoorde! Achter ons was er zelfs brand! Weer verder op weg naar huis moesten we nog stoppen voor een paar koeien die overstaken en er zat midden op de weg een kangoeroe! Rond kwart voor 1am was ik weer thuis!

Woensdag heb ik lekker genoten van t mooie maar toch weer bewolkte weer! Beetje met de andere backpackers in het hostel gepraat niet zo heel indrukwekkend! ’s Avonds lekker gegeten met mijn nieuwe vriend/vriendin de kat van het hostel! Geen idee hoe die heet! Maar ze is wel schattig!!

Donderdag om 10 uur uitchecken en om 11 uur naar het treinstation gebracht! Nog even tussen door naar de supermarkt voor chips, appels, broodje en een 2,4 liter fles appelsap! Voorraad voor in de trein! Had alleen een stoel geboekt aangezien dat zoon 600 dollar goedkoper was. En nu bleken die stoelen ook nog best luxe te zijn. Aangezien ik net aan met het puntje van m’n tenen de stoel voor mij kan aanraken zou zelfs Mark er genoeg been ruimte hebben! De stoel kan ook helemaal naar achter zodat je bijna een bedje heb GEWELDIG!! Om 12.45pm vertrokken we. De trein was nou niet echt bepaald kort. Eerder kilometers lang heb het eind niet eens kunnen zien! Onderweg nog een paar hoogte punten tegen gekomen:
• Finke river een rivier begint in de woestijn en eindigt in de woestijn, zit geen water in….
• Iron man standbeeld kwamen we tegen, ziet er toch iets anders uit dan in de film
• Een Duitser die een broek aan had waarbij ik dacht ‘’ik wil ook zoon broek met van die zakken aan de zijkant!!’’ scheurde een van die zakken toen hij bleef hangen aan een stoelleuning tijdens het lopen door de trein heen! :)
• Een goederen trein passeerde ons van 300km!!
• 2 huppelende wilde kangoeroes gezien!!!!
Voor de rest meer boompjes, bergjes en zand! Onderweg kwam het toepassende liedje van Guus Meeuwis nog voorbij op mijn IPod. Per spoor (kedeng kedeng) tekst klopt soms wel maar soms ook echt niet! Hier een paar stukjes: een kilometers spoor schieten onder mij door (tru!!), vanochtend vroeg vertrokken (naah nee niet echt), en 10 minuten op de trein gewacht (nou die stond er al dat kilometers lange ding), ik zit in een coupe niet roken 2e klas (ja klopt!), heb de hele bank voor mij alleen (nee zit naast Kevin een jongen uit Engeland gezellig!!), de conducteur komt langs (kaartje al gecheckt bij instappen), de trein raast als maar verder van station naar station (ehumm volgende station was 20 uur later… en daarna nog 1!!), rammelt plots een kar roept een juffrouw “koffie/thee (moesten we gewoon zelf halen), ik stap uit kijk om me heen even voel ik me allen (maar toen zag ik de shuttle bus en die bracht me naar m’n hostel!!), en ’s nachts gaat het ritme door (klopt heb ook geprobeerd te slapen in de trein!). hahaha! Onderweg nog heerlijk gegeten in het treinrestaurantje!!! Daarna kwamen Froukjes kaartspellen te voor schijn! Heb met kevin zeehondenkwartet gespeeld! Leuk een Engelsman die Nederlands probeert te praten! Daarna nog pesten gespeeld met een gewoon kaartspelletje en een ander Engels kaartspelletje (was ik ook erg goed in moest de eerste ronde even wennen maar daarna had ik hem dik ingemaakt!!) en toen gingen alle lichten uit en was het slaaptijd! Voor het slapen opa en oma mooie sinterklaas rijm nog gelezen, de chocolade letter was allang op maar had de rijm bewaard!

Vrijdag werd ik vroeg wakker na een zeer gebroken nacht… half liggende stoel is toch iets anders dan een bed. In Adelaide schijnt het maar rond de 19 graden te zijn brrrr!!! Dus lange broek aanhouden. Even wachten op de koffers en naar de shuttle bus. De eerste nacht sliep ik in een hotelletje aangezien alles vol zat. Er was namelijk een cricket wedstrijd Australië tegen Engeland en alle supporters moesten natuurlijk heen! De receptioniste van het hotel wist een goede plek waar ik een goede maar goedkope auto kon vinden. Daarna nog even de stad Adelaide verkent en alvast de weg naar m’n hostel gezocht zodat ik niet met mijn onhandige koffer hoefde te zoeken! Het hotel was simpel maar had voor mij wel een 2persoon bed!!! Kunnen we rondjes in draaien!!!

Zaterdag ging op tijd de wekker niet alleen omdat ik om 10 uit de kamer moest zijn. Maar ook omdat er aan de wierbalg sinterklaas werd gevierd! Er moest dus even geskypt worden met de hele familie! Heb bij iedereen even op schoot gezeten! Een aantal kado’s gezien en gedichten gehoord, was er echt even bij! Leuk!!! Daarna door aar het volgende hostel. T zag er allemaal goed uit totdat ik bij het trappenhuis aankwam. Er was geen lift. Neeeee!!! Moet ik echt die koffer naar boven tillen?? Gelukkig na 2 keer lief naar een jongen knipperen en die bracht mijn koffer naar boven! :) Jippie!! In de kamer aangekomen bleek dit ook niet echt geweldig. Het was een 5 persoon kamer maar op de plek voor de tafel was een extra bed neergezet omdat ze overboekingen hadden. Wilde je gebruik maken van het keukentje was ik blij dat ik zo dun ben anders paste het niet!! Vervolgens was dat nog niet alles 2 Duitse die er al waren vertelde gelijk het slechte nieuws dat de douche in de kamer koud is, de badkamers beneden niet echt schoon waren en de keuken beneden ranzig was. Niks was gelogen. En als klap op de vuurpijl was er ook nog geen nieuw beddengoed + kussen op mijn bedje. Ik naar beneden op oorlogspad! Bij de receptie aangekomen me vriendelijke gezicht weer tevoorschijn gehaald en netjes gevraagd om beddengoed. Daar kreeg ik 2 lakens. Ehumm een kussen misschien, nee sorry die zijn op. OP?? OP?? Ik wil toch echt wel een kussen, goed een handdoek dan maar. Nee ik wil een kussen ga niet op een handdoek slapen!! Naar de baas toe mevrouw wil echt een kussen. En toen kreeg ik eindelijk mijn kussen!!! Jeeeej missie volbracht! Nou nog het smerige beddengoed naar beneden brengen bedje opmaken en op auto jacht! Naar de dealer die de receptioniste aanwees. Die had een mooie Kia voor een goed prijsje daarna nog naar een andere dealers geweest maar aangezien ik geen 10.000 dollar wilde uitbesteden hadden ze alleen maar auto’s die Melbourne niet zouden halen. Dus maandag een proef ritje de Kia! Daarna door naar het park aangezien het 30 graden was en ik meer dan genoeg auto’s had gezien werd het tijd voor onspanning!!

Zondag was een echte zondag lekker uitslapen, shoppen, van een goochelaar die op straat z’n kunstjes uitoefent kortom heerlijk!

Maandag auto test dag! Nou zoals Mark al zei Kia = Krot In Aantocht het klopt! Alles rammelde ook deze auto zal Melbourne niet halen… De auto had wel een week stil gestaan dus moest alles even weer wennen ofzo. Nou Juuds auto ging nadat hij 3 weken had stil gestaan ook gewoon zo weer de snelweg op, mag dan wel niet zoveel verstand hebben van auto’s maar je kan me niet alles wijs maken! Maar het aller ergste nog de radio was stuk!! Daar gaat 1000 dollar van de prijs af! Mocht er zelf ook nog even in rijden, links rijden en schakelbakkie toch kom ik volgens de dealer goed rijden voor een vrouw. Zelfs hier doen ze aan geslachtdiscriminatie achter het stuur!!!! Maar gelukkig waren er gister 2 nieuwe auto’s binnen gekomen, voor mij na wat lullen voor de zelfde prijs want ga echt niet meer betalen, een Fort Flacon automatisch mega stil en een radio!! Denk dat hem gaat worden moet alleen nog wat papieren regelen.

Dinsdag autopapier-regeldag! Er moest een persoonsnummer aangevraagd worden voor de auto. Door een persoonsnummer sta je geregistreerd in Australië heb je een adres voor nodig. Ik heb nu het adres va het hostel. Dat houd nu dus in dat als ik een boete krijg ze die naar het hostel sturen! Geweldig! Op weg naar het soort van gemeentehuis had ik gevonden maar leek er niet echt op. Maar als je in Australië iets wat om je heen kijk word er al gelijk gevraagd: ‘’U kijkt alsof u verdwaald bent, kan ik u helpen”. Dit keer was het Boon (op ze Engels Boen) hij heeft me geholpen met het formulier invullen en aangezien hij die avond vrij had heeft hij mij mee genomen naar de mooiste plekjes in Adelaide. Naar het strand daar waaide het hij vond het vervelend ik was weer even thuis :). Frisse zeelucht en harde wint net Julianadorp! Door naar een uitzicht punt. MOOI!! Uitzicht over heel Adelaide! Super! Onderweg vroeg Boon naar wat mijn ouders deden. Ik mooi uitleggen dat mama een camping heeft en papa bolleboer is. Nou dat vond hij interessant hoor bolleboer. Hoe werkt het doen jullie het met de hand? Neejho gekkie tegenwoordig heb je overal machines voor! Maar hij kam er wel achter dat het in de winter dus rustig wat doet je vader dan. Kon het niet laten om toen te zeggen dat pap alle bolletjes dan voorleest zodat ze nog groter worden. Gelooft hij het ook nog!! Geweldig!!!

Woensdag ben ik met Manjo een Duits kamergenootje naar een wildlife park geweest. Beide wisten we nog niet wat we vandaag moesten doen dus gingen we er samen opuit! Met de bus, onderweg bij een halte waar we moesten wachten kwam de Koreaanse Sol Lim er ook bij (zij wachtte daar alleen en we stonden met ze 3e daar te wachten op de bus naar het wildlife park dus waarom niet!) Bij de ingang een zakje voedsel gekocht zodat we ze konden voeren. Als eerst komen we langs de koala’s en om 2 uur mocht je er eentje vast houden. Laat het nou net 10 voor 2 zijn!! Wij met kola Coco op de foto!! Daarna door het hele park heen gescharreld met ze 3e hadden we de grootste lol! En elke soort kangoeroe gevoerd! Wombat nog gezien! 5 uur ging het park dicht en om kwart voor 5 waren wij weer bij de ingang/uitgang. Maar wanneer gaat de laatste bus terug? Om 4.35 pm! Telaat! Gelukkig wou een van de medewerksters ons naar een bushalte brengen waar de bussen terug naar de stad vertrokken! Super!

Donderdag jahoor heb de Ford gekocht! Ben nu officieel de trotse eigenaar van 2 auto’s!! mijn prachtige Citroën C1 (in Nederland) en een Ford Falcon (in Australië). Tom instellen en opweg naar de Great Ocean Road!! We zullen zien of het kan wennen aan de verkeerde kant van de weg rijden!

xxe

  • 13 December 2013 - 10:25

    Mama:

    Met héél véél plezier je verslag gelezen, en succes met links rijden maar dat gaat je zeker lukken.
    Wij hebben idd dat gezellig Sint gevierd bij Opa en Oma eerst gourmetten met z'n allen en daarna pakjesavond. Zondag gezellig thuis gevierd, met ook zeer leuke rijmen en cadeaus.
    Hier is het nu een beetje winter de nachtvorst doet zijn intrede.... en Ceranot vindt het allemaal prima nou dat is niet helemaal waar want gisteren had ik hooiberghutten vergadering en papa zou hem binnen zetten en dat wilde hij niet, hij liep gewoon weg.... dus Judith moest helpen , ja echt waar en die kon hem zo pakken , touwtje er om en papa bracht hem naar zijn stal. het moet niet gekker worden!!!
    veel liefs mama XXX

  • 13 December 2013 - 11:05

    Jolanda Pennings:

    He Ingrid,

    leuk je verhaal te lezen, wat een avontuur!!!!
    kijk nu al uit naar de volgende.
    groetjes Jolanda

  • 13 December 2013 - 14:58

    Tineke:

    Hallo Ingrid.

    Het wordt een beetje saai om te schrijven, maar ik ben er weer helemaal,
    Stil van wat een mooi verslag, je hebt al weer veel gezien en beleefd,
    We zijn benieuwd naar je auto, mooier als de c1 is er natuurlijk niet .
    We zien uit naar je verdere belevenissen heel veel plezier Gr uit enschede

  • 13 December 2013 - 22:39

    Opa En Oma.:

    Nu Ingrid,je hebt weer voor mooi leesplezier gezorgd,maar je hebt Boon wat moois op zijn mouw gespeld,maar denk er om,Boontje komt om zijn loontje.We hopen dat je auto je goed naar de bestemde plaatsen zal brengen.Hoe hard mag je daar eigenlijk rijden?We hebben de eerste nieuwjaarskaarten alweer gekregen,ook weer gezellig.Nu meisje,geniet maar verder van je mooie reis.Groetjes uit Julianadorp.

  • 14 December 2013 - 12:18

    Wout:

    Hallo Innegrid wat weer een geweldig verslag wat een leuke koala beertje had je daar op je arm,
    En ik zal je vader nog even appen over het voorlezen.
    Blijf je nog op de hoogte van je cluppie internationaal kunnen ze nu overwinteren goed hoor.
    Doe je voorzichtig met dat links rijden daar lijkt me eng en ik vraag mij af kun je daar zo snel aan wennen.
    Maar goed jou kennende lukt dat wel.
    Nou de groeten en tot het volgende verslag
    Groeten wouter kabouter

  • 16 December 2013 - 19:31

    Ageeth:

    Hey Ingrid, toen ik vrijdag bij opa en oma om een bakkie kwam, was oma je verslag aan het voorlezen aan opa, het duurde een behoorlijke tijd voordat oma klaar was. Daardoor was ik even vergeten om ook te reageren dus nu nog maar even.
    Mensen mensen wat een lap met letters maar heeeel erg leuk geschreven Ingrid!
    Leuke foto's er weer bij, dan kunnen we ook een beetje zien waar je het over hebt.
    De volgende keer maar een foto van je toetoet.
    Veel plezier verder en doe voorzichtig.
    Groetjes uit Schagen.

  • 21 December 2013 - 21:32

    Tineke Meeuwsen:

    Hoi Ingrid
    Met veel plezier je verslag gelezen,meid wat een belevenissen
    ik dacht dat Judith alleen grote verslagen kon maken
    maar jij kan er ook wat van.
    Geweldig wat je allemaal weer hebt gedaan en gezien.
    kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Gr.uit Druten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Ingrid

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 21057

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Mijn Wereldreis Thailand

04 Maart 2014 - 02 April 2014

Mijn Wereldreis Nieuw Zeeland

15 November 2013 - 04 Maart 2014

Mijn Wereldreis Australië

11 November 2013 - 15 November 2013

Mijn Wereldreis Singapore

Landen bezocht: