Het noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Het noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Het noorder eiland

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Dinsdag optijd eruit voor de vlucht naar Auckland. 3.15 uur kort stukkie dus maar! Op het vliegveld nog heel gezellig gehad met iedereen, en verbaasde me erover hoeveel mensen vanuit Engeland, Duitsland en andere landen direct naar Nieuw-Zeeland vliegen met een paar stops onderweg. En daar land je dan in het vulkanische land: Nieuw-Zeeland. Het land van de kiwi en waar de kiwi’s maar.. WAT?? 5 dollar per kilo zijn uit hun kiwi geschoten??? Waar het geld op het Australische geld lijkt: briefgeld van stick nog steeds niet uit elkaar te scheuren maar even wennen hier zijn muntjes de 1 en 2 dollars omgedraaid dus 1 dollar is hier klein en 2 dollar is hier groot in Australië andersom (geef elke keer nog de verkeerde), de 50 cent weer klein is en de 10 cent op de Nederlandse 5 cent lijkt die ze hier overgins niet hebben de 5 cent. In Auckland aangekomen beetje bewolkt en ongeveer 17 graden nog best koud. Met de bus naar de dichts bij zijnde bushalte gebracht en nog even lopen naar het hostel. Leuk hostel raak op de kamer gelijk aan de praat met een Duitser die een auto wil huren en naar de top wil reizen en zoekt nog mensen die met hem mee willen. Helaas helaas heb ik de kiwi al die mij erheen brengt. Even later stapt de Nederlandse Marie binnen. Zij heeft een beetje een rot dag achter de rug. Haar vriendin uit Nederland, waarmee ze 5 maanden in Australië heeft gereisd, zijn niet zo leuk uit elkaar gegaan. Een ander meisje uit Nederland had haar opgevrolijkt en gevraagd of ze savonds mee pizza wou eten. Dus had ik gevraagd of ik mee mocht en was geen probleem. Wij opzoek naar het restaurant na 1,5 uur wandelen eindelijk gevonden maar dus veeeelste laat. Geen contact meer kunnen krijgen met rest dus hebben we samen maar wat gegeten :).

Woensdag moest ik er weer optijd uit want werd om 6.50 uur opgehaald door de kiwi bus. Aangezien het hostel de makkelijke route had afgesloten moest nu niet 1 maar 2 trappen op (en dus ook weer af) met die zwaaaaare koffer. Ik ben nu de vrouwelijke hulk. Niet groen maar paars (vergat adem te halen...) Maar door mijn angst om de bus te missen zat er iets veel te vroeg van te voren! Maar in Nieuw-Zeeland heb je veel gratis wifi op straat! Dat vinden we leuk! En aangezien het tijd verschil hier 12 uur is heb ik dezelfde tijd als in Nederland maar dan sochtend in plaats van savonds of andersom! De kiwi bus zat propie vol wat dus super gezellig was! Hoop nieuwe mensen ontmoet en hier en daar een Nederlander ertussen. De bus chauffeur maakte ons heel zenuwachtig dat de bussen altijd vol zaten en dat je moet plannen! Ik had al een reisschema gemaakt en was goed bezig volgens hem! (nou komt de grootste uitdaging mij eraan houden!) Geen stress bij Ingrid dus. Maar aangezien de bus in het weekend vol zat van Auckland naar The Hot Water Beach moest ik even slim plannen. 2 dagen in Paihia/Bay of Islands eerste dag niet naar Cape Reinga (want dat deed de hele bus bijna dus op safe op vrijdag gezet) maar een tour door de Bay of Islands: The Cream Trip. En de 2e dag naar Cape Reinga. Zaterdag naar Auckland, zondag daar de stad verkennen en maandag naar The Hot Water Beach. Slim gepland want veel stonden op reserve en ik niet! Whoehoe! Rond 1 uur aangekomen in Paihia en met 3 andere meiden naar de supermarkt gelopen en boodschappen gedaan. Savonds was er een bbq! Met biefstuk!! Lekkerrrr en zeer gezellig!

Donderdag moest ik om 9.10 bij de haven zijn voor de tour. Geen wolkje aan de lucht en geen vlag die waaide top! De tour werd over het algemeen meer geboekt door de 60+ ers maar die zijn soms ook best grappig! Er zijn zoon 144 eilanden de meeste heb ik gezien! Super leuk! Ik had geboekt om met wilde dolfijnen te zwemmen. De boot opzoek naar de wilde dolfijnen en een hele groep gevonden! Nou was het jammere dat er een baby bij zat dus mochten we er niet mee zwemmen. Er vaart een boot rond die dolfijnen zoekt en het meld wanneer je ermee kan zwemmen. En het was half 12 en van half 12 tot half 2 hebben de dolfijnen lunch pauze! Ja echt! Omdat in het hoogseizoen zoveel boten er rond varen en wie wil nou niet met ze zwemmen hebben ze een lunch pauze ingelast voor ze kunnen ze even eten en uitrusten. Daarom zijn wij naar The Hole In The Rock gereden! Super mooi en ook nog met de boot door heen gevaren super gaaf!! Paste allemaal net dus was voor de kapitein even spannend met ook nog harde wind. Onderweg nog andere dolfijnen gespot (die aan het eten waren), vissen en meeuwen (de echte niet de neppe bij de fish en chips kraampjes deze vangen zelf hun eten). Door naar een standje waar we een uurtje verbleven. Onderweg veel informatie gehoord, zoals je kan een eiland kopen maar de Nieuw-Zeelandse regering bepaald wat jij er mee mag doen.

Vrijdag om 7 uur opgehaald door de bus om naar Cape Reinga te gaan! Op 3 km na het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland hoofdland! In de bus zat ik met Alison die ik had ontmoet in de kiwi bus en bij de bbq was. Alison komt uit Ierland. De chauffeur/gids Chris een echte Kiwi van ongeveer 55 jaar was super gezellig en zat vol met energie! Zingen vond hij super leuk en deed hij tussen het informatie geven door dan ook! En het was eigenlijk best goed! De eerste stop was bij een koffie bar waar we ook broodjes voor bij de lunch konden kopen. Of we zo snel mogelijk konden plassen en koffie drinken of mee wouden nemen in de bus want dan hadden we langer bij het zandborden. Tuurlijk meneer! Dus wij door naar het 90 Mille Beach! Wat eigenlijk maar 66 mijl lang is... daar met dus bus met macht 3 overheen gescheurd afentoe door de zee. Iedereen foto’s voorin de bus maken super leuk! Toen door naar het zandborden! Geen baby bergjes voor ons wat de rest deed wij hebben de hoogste van 120 meter hoog. Het duurt dus voor t gevoel 15 minuten om boven te komen en binnen 5 seconde ben je weer beneden... Maar hoe gaaf!!! Alles onder het zand inclusief de bus hahaha maar dat vond Chris niet erg het was namelijk ons rijdende huis! Door naar de lunchplaats. Daar konden we zwemmen of gewoon zonnen. Daarna door naar de vuurtoren! Waar ook de kruising is tussen de Tasman zee en de Pacific oceaan. Kleur verschil en een witte streep in t midden! Mooi!! Tussendoor nog een ijs stop en de bus werd even van buiten schoon gemaakt. Toen door naar een fish and chips restaurant voor het avondeten met ze alle in de bus gegeten ideaal is anders maar wel super grappig! Daarna een stop in t regenwoud waar mega bomen stonden! Heeeel dik dat ze waren! Daarna kwamen we rond 6 uur weer terug in t hostel! Elke dag geen er mensen en komen er nieuwe mensen maar de Engelse Nick zit er de hele tijd. En gezellig dat we het hebben! Elkaar een beetje pesten. Lachen!!

Zaterdag on 10 uur uitchecken want smiddags weer terug met de kiwi bus naar Auckland. Sochtends nog even met Alison ontbeten was undercover volgens Nick omdat ik m’n bril ophad. En omdat hij Spaans wil leren hem overhoord super grappig ik kan er namelijk helemaal niets van! Om half 2 vertrok de bus. Terug naar Auckland. Onderweg nog een stop bij een waterval en een korte wandelroute even benen strekken energie kwijt terug de bus in en om 5 uur waren we in Auckland! In het hostel aangekomen meteen leuke meiden op de kamer dus met ze alle pizza gehaald en in de kamer opgegeten! Wat een bende van 4 meiden en 2 jongens komt er af! 2 meiden waren er al even en bleven er nog een tijdje dus alsof je thuis bent.

Zondag lekker uitgeslapen en daarna met 2 meiden (de Nederlandse Hanna en de Zwitserse El) naar een eiland bij Auckland gegaan. met de ferry heen de lucht trok mooi blauw open. Wij op naar de wijn proeverij, door naar het strand en aan het strand gegeten. Gezellig dagje!

Maandag stond de kiwi bus om 8.40 am weer voor ons klaar om naar The Hot Water Beach te gaan. Daar ontmoette ik Nicole en Maike (uit Nederland) die ik in the Bay Of Island heb ontmoet. We sliepen toen mijn laatste avond in dezelfde kamer. Ze zaten nu weer in de bus en we hebben samen in de stop bij de supermarkt eten gekocht om samen te gaan koken. Om ongeveer 2 uur pm kwamen we aan bij The Hot Water Beach, naja nog even een ander strandje daar had ik toevallig ook met Nicole en Maike een kajak tour geboekt. In totaal met 11 mensen gingen we de zee op. Omdat ik alleen was mocht ik met een van de gidsen. Jeeej dacht ik maar dat was meer aboehoee. Ik dacht sterke man achter me word een makkie! Die sterke man was meer bezig met andere dingen zoals achterom kijken waar de rest bleef, want ik had het tempo er goed in zitten! Nederland was het sterke land! We waren in totaal met ze 5e en bijna altijd aan kop! Met mijn arm spieren zit het nog goed dus! Zal morgen wel spierpijn hebben... volgens de gids was ik een kajak-kanon niet te stoppen. Onderweg een stop op een strand en daar thee/koffie met een koekje gegeten en gedronken. Nog even zwemmen en door naar wat eilanden waar ze veel over wisten te vertellen! Er was ook een eiland dat leek op een neus... Ik zag het niet maargoed. Terug op het strand door een busje naar het hostel gebracht nog even een 30 seconde tour door de stad heen! In het hostel eten gemaakt want we hadden enorme honger! Daarna zijn we naar de Hot Water Beach gegaan! En lekker dat het was. Eerst je eigen gat graven, naja wij sprongen bij bij jongens van de bus die al bezig waren maar we hebben ze goed geholpen! Daarna lekker in het water liggen! Soms was het water gewoon te heet om erin te zitten! Zooo gaaf! Zit je op het strand, in je bikini, sterretjes aan de hemel, in warm water! Zooo gaaf!!!

Dinsdag op naar Waitomo en daar een tour geboekt weer toevallig met de 5 Nederlanders (de andere 2 zijn Wendelien en Gerard broer en zus uit Groningen). De tour ging door de grot opzoek naar glo wormen!! Surf pakjes aan want we gingen door het KOUDE water. Band mee in het water hoefde je niet te zwemmen en gingen nog van een aantal watervalletjes af. Omdat we allemaal lekker optijd waren hadden we extra tijd en konden we nog even door de grot klauteren. Ik was blij dat ik dun was want zoveel ruimte was er niet over tussen mij en de grot! Soort van klei kwamen we onderweg tegen dat zat overal en zo niet zorgde de gids daar wel voor. Daarna iedereen in de band als een treintje, lichtjes uit en daar waren ze dan de glo wormen! Kleine groene/blauwe lichtjes aan het plafon. Super mooi! Daarna nog naar de uitgang gedreven/gezwommen. Omdat het water koud was bleef iedereen in de band maar met je handen paddelen was zo koud dus werden en teveel alternatieven uit de kast getrokken super grapig! Terug iedereen zo snel mogelijk onder de warme douche en daarna terug naar het hostel om eten te maken. Dit keer met ze 5e gezellig!!

Woensdag konden we een beetje uitslapen want de bus vertrok pas om 9 uur! Lekker! Via Hobbiton waar de helft van de bus uitstapte voor de tour door de hobbit grot (van Lort of the Rings). Ik heb geen enkele film daarvan gezien dus was voor mij totaal niet interessant. Met de rest ging ik door naar Rotorua oftoewel stinkstad. Dat komt doordat er in de stad veel zwavel poolen zijn die stinken naar rotte eieren bah! Wel even een rondje gelopen eigenlijk best een mooie stad jammer dat het zo stinkt. Als je er dus een scheet laat heeft niemand het door t stinkt er toch al! Savonds ben ik wezen eten bij de originele (Maori) mensen. Om kwart 7 opgehaald door de bus en op weg naar het dorp. In de bus nog een aantal Maori woorden geleerd het enigste wat ik onthouden heb is ‘’Kia Ora’’ omdat de staat voor hallo en tot ziens. In het begin hebben we in groepen het hele dorp rond gelopen en bij elk huisje was er uitleg over hoe de Maori leefde vroeger qua dans en spelletjes. Ook ik heb nog even gezellig mee gedaan!!! Daarna kregen we een mooie dans en zang en daarna door naar het eten!! Een buffet maar was zeker heel lekker! Toetje erbij! Helemaal leuk!!! Daarna weer terug in de bus kreeg de buschauffeur een goed idee om liedjes te gaan zingen. Van een liedje over een Orange mandarijn tot een liedje met Maori woorden tot bekende liedjes eigenlijk super gezellig!!

Donderdag vertrokken we naar Taupo. Onderweg een stop bij een park met kiwi vogels, modder poolen (waar de modder uit springt) en waar ze eitjes koken in naar rotte eieren stinkend water! Oftoewel ook niemand ruikt het hier als je een scheet laat! Rond de middag aangekomen in Taupo. Samen met Fabienne (uit Zwitserland) boodschappen gedaan. We hadden teveel gemaakt waardoor John (Duitser) ook mee kon eten en niet ging verhongeren. John en ik zijn ondertussen dikke maatjes. Aan gezien het in de bus nog al saai is en je dus snel even je ogen dicht doet om te proberen te slapen zodat de tijd sneller gaat. John en ik zaten vandaag naast elkaar en meneer heeft het voorzien op mijn reis kussen. Slaapt erg comfortabel namelijk! Nou hadden we een goede deal gesloten hij mocht hem lenen en mocht ik op zijn schouder/helft van het reis kussen liggen. Nou vooruit dan maar. Volgens de rest lagen we heel schattig.

Vrijdag om 5am de wekker want om 5.30am werden we opgehaald om lekker de hele dag te gaan wandelen en mensen met een goede conditie de vulkaan die in de jaren 70 nog zeer actief was te beklimmen! Nou dat moest natuurlijk wel gebeuren! We begonnen met een strak blauwe lucht om 7am! Samen met Gerard en Wendelien (uit Groningen) op stap. Eerste stuk was normale loop, daarna werd het iets moeilijker met trappetje op enzo. Toen kwamen we al aan bij de vulkaan: Mt Ngauruhoe Summit van een kleine 2291m klimmen. Het pas zijn ze vergeten aan te leggen dus klauteren van steen naar steen naar boven. Linnen (Zweden) ging ook met ons mee aangezien haar vriend niet mee wou. Na 1,5uur ofzo kwam ik eindelijk boven met de rest war waren we trots op ons zelf!!! Na alle fotomomentjes en broodjes/koekjes/snoepjes/chocola/fruit naar binnen te hebben gewerkt weer naar beneden! Dat was leuk! Tussen het zand en steentjes door naar beneden glijden! Dat zorgde er wel voor dan m’n vans beschadigd zijn en er dus gaatjes in zitten. En ja heb de gehele vulkaan beklommen op m’n vans! Op de vulkaan nog de vraag gekregen hoe ik dat deed: nou eerst met rechts een stap toen met links dan weer met recht enzovoort! Hahaha maar toen we weer beneden waren hadden we nog niet alles gehad nee er kwamen nog 2 bergjes (in vergelijking met die vulkaan dan) dan! Maar wel een super mooi uitzicht! En ook op de vulkaan en dan denk je echt wooow dat we daar boven op hebben gestaan stelletje gekken dat we zijn!! Tussen 3 en half 5 pm kwam de bus ons weer ophalen ben je te laat moet je wachten tot de volgende dag. Wij lekker lopen gewoon een normaal tempo komen we erachter bij het laatste stuk dat we nog best weinig tijd hadden en aangezien het laatste stuk naar beneden was hebben we even harder gelopen en om 4pm waren weer beneden! Met het busje terug heerlijk zitten!!! Savonds nog even foto’s uitgewisseld en op tijd naar bed was hele maal op!

Zaterdag het begin de storm die ze al de hele week voorspellen. Wij gaan vandaag op weg naar River Vally de chauffeur dacht nog even leuk te zijn om te stoppen bij een waterval waar we wat trappen op en af moesten. Iedereen die de vulkaan beklommen had behoorlijke spierpijn. Bij het instappen van de bus hoorde je iedereen al klagen haha. Onderweg nog mooi uitzicht over de vulkaan conclusie we hebben een of andere zonnesteek zo hoog dat hij lijkt!!! In Rover Vally wou ik graag paardrijden niet perse omdat ik het heel erg mis (ik mis het rijden met Ceri vind het minder leuk met een ander paard) maar meer omdat je hier door de natuur gaat en meer vrijheid hebt en dus niet als een treintje achter elkaar aan rijd. Nou begon het al een beetje te waaien. Komen we aan in het dorpje oftewel alleen het hostel krijgen we te horen dat het paardrijden niet door gaat vanwege de wind en er word regen voorspeld en paarden houden niet van regen en wind. Na mijn vraag ze waaien toch niet weg en smelten toch niet werd er geantwoord ja ehumm ik moest het alleen door geven. Haha! Geen paardrijden dus. Voor de rest met Linnea film geleken en een beetje gepraat met de rest.

Zondag gingen we naar Wellington de hoofdstad van Nieuw-Zeeland en met als bijnaam wind stad! Schijnt er nogal te waaien. Onderweg nog wat omgevallen bomen tegen gekomen een op de weg die de chauffeur nog zelf weg kon tillen en een waarbij de sterke jongens de dus uit gingen om de takken opzei te duwen zodat de bus erlangs kon. Vervolgens kregen ze een groot applaus en deden hun alsof ze echte helden waren! In Wellington aangekomen de stad verkent en boodschappen gedaan.

Maandag eerst maar eens uitslapen! Daarna naar het Te Papa museum geweest omdat het toch gratis was. Pfff wat was dat saai! Of ik ben gewoon geen museum mens. Nou was het vandaag wel een Ierse internationale feestdag. Oftoewel een goed excuus om dronken te worden. Iedereen in het groen gekleed in de kroeg en feesten!!

Dinsdag ben ik lekker de stad ik gegaan een lekker rustig dagje. Morgen vertrekt de bis om 7.15am naar het zuider eiland.

Nieuw-Zeeland is echt een mooi land de natuur is zo ongelofelijk mooi! Geniet hier echt! De bus is ook heel leuk als je geluk heb een aantal dagen met de zelfde maar wisselt veel af aangezien iedereen een ander plan heeft.

Xx

  • 18 Maart 2014 - 12:39

    Tineke:

    Hallo Ingrid, jou prachtige verslag gelezen, twee keer zelfs je hebt zo veel te vertellen ,prachtig hoor de foto's zijn ook erg mooi , ik vindt je alleen wel heel erg bruin !!!! Nog heel veel plezier groetjes uit enschede

  • 18 Maart 2014 - 22:07

    Elisa:

    Hee Ing,
    mooie verhalen weer, en ik zag de naam John langs komen, dat zijn de leukste mannen ;-)
    Wij zijn druk in de tuin bezig, het word langzaam aan mooier weer hier. Je mams komt binnenkort jullie trampoline langsbrengen voor lieke. Lief hè, zal ze vast gaaf vinden.
    Kom je straks dan eens als een bruintje beer in onze, hopelijk af en gezellige, tuin zitten? Kan je lieke tips geven hoe te springen. Maar voor nu eerst nog lekker genieten. O en gelukkig kwam dit verslag wat sneller, kijk er steeds naar uit hoor. Tot gauw!
    Liefs Elis.

  • 19 Maart 2014 - 09:18

    Mama:

    Goede morgen, heb ik gisteren een heel stukje geschreven.... plaatst ie het niet, internet keuken niet helemaal perfect lijkt wel. dus nu maar opnieuw... Wat weer een leuk verslag heerlijk om te lezen op onze trouwdag wat een timing. 'S morgens kwam Oma op de koffie met een mooie bos bloemen en hebben we het fotoboek van Israël bekeken. Maar door het mooie weer hadden we ook de Pinkenstal op het program staan om lekker schoon te maken, en dat is ook lekker gelukt het toeristen seizoen kan weer beginnen.
    en s middags met de post komen er 2 leuke kaarten binnen, toppie bedankt meiden allemaal :).
    S avonds zijn we naar Utrecht gereden en daar met z'n allen uit eten, erg leuk zie maar foto facebook
    Bij de Zakkendrager in de Zakkendragerssteeg. (daar wilde we eerst ook nog eten dat we met de buurmeiden gingen winkelen weet je nog maar toen zat ie vol.... ook nu was het stamp vol.)
    Verder kleuren hier al veel narcissenvelden een pracht gezicht weer (alles geel) de krokussen zijn alweer op zijn retour kunnen ze groeien zou papa zeggen.
    Vandaag weer verder met het pad bij de nieuwe schuur naar de camping toe wordt erg mooi.
    en dan in voorbereiding op naar Suzans haar verjaardag.. vieren we zondag middag.... gezellig en dan daarna ben ik jarig en ja hoor dan ben jij er weer bij :) en dan is Suzan weer in Engeland:( zo is het nooit saai bij ons. nu we wensen je heel veel plezier op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. en ik wacht weer op het volgende verslag of facetime momentjes veel liefs mama XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Ingrid

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 21059

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Mijn Wereldreis Thailand

04 Maart 2014 - 02 April 2014

Mijn Wereldreis Nieuw Zeeland

15 November 2013 - 04 Maart 2014

Mijn Wereldreis Australië

11 November 2013 - 15 November 2013

Mijn Wereldreis Singapore

Landen bezocht: