Het zuider eiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Het zuider eiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Het zuider eiland

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 April 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Woensdag ochtend om 7am verzamelen bij de bus. Vandaag gaan we naar het zuidereiland! Om 8am komen we bij de boot aan waar we onze koffers/backpacken afgeven bij de bagage band. Om half 9 mogen we de boot op. De boot is een iets wat grotere texelseboot waar ook auto’s op passen alleen heeft deze 8 deken. Op dek 7 en 8 zitten wij omdat daar alle cafés en toiletten zijn. De boot reis duurde in totaal 3,5 uur. Dus onderweg mezelf vermaakt met een filmpje en lekker rondlopen en foto’s maken. Om half 1 komen we aan in Piston. Daar moeten we even wachten op de koffers/backpacken en dan worden we onderverdeeld in 2 bussen. Het hoogseizoen is echt nog niet over! Na een aantal stops en nog verwisseld van chauffeur komen we aan in Kaiteriteri om 5 pm! Bus dag dus. Het hostel ligt 50 meter van het strand af! Wanneer ik de keuken inloop om eten te maken zie ik Gerard en Wendelien weer zitten. Gezellig! Daar lekker mee bij gepraat over wat we allemaal wel niet in River Vally en Wellington hebben gedaan! Haha

Donderdag op weg naar Westport. Omdat we gister een lange dag in de bus hadden vertrok hij nu laat zodat je nog wat ochtend activiteiten kon doen. Ik gebruikte hem om uit te slapen! Tenminste dat dacht ik. Uit slapen betekent voor mij tussen 8 en half 9 wakker worden hier dus wekker om 9am. Red ik het wel om binnen een uur te uitchecken. Mijn vriendelijke kamergenoten dachten er anders over die begonnen om 7am al met schreeuwen naar elkaar! Gezellig. En om 5 voor 9 lopen ze allemaal de kamer uit. Daar ging het uitslapen! Maar goed om half 12 in de bus naar Westport. Onderweg een stop bij de Nelson Lake. Waar op internet stond dat daar altijd jump shots gemaakt worden dus heb ik er nu ook 1! In het hostel kwamen Wendelien en Gerard de Nederlandse meiden Susanne en Liza tegen. Die konden ze al uit Kaiteriteri. En omdat om 7pm een er door de kiwi chauffeurs een kampvuur werd gemaakt zijn we er met ze alle naar toe gegaan. Wijntje en chips mee. Onze buschauffeur Bridge ging marsmello’s klaar maken. Ze stopte ze in het vuur totdat ze brandde blust ze en weer het vuur in en weer blussen. Oftewel ze waren half verbrand. Ik heb er 1tje voor d’r gemaakt niet aangebrand hard van buiten zacht van binnen helemaal top kreeg gelijk de zak! Hahaha dacht het niet ga niet voor iedereen maken.

Vrijdag op naar Franz Josef! Met ze 5e in de bus gezellig!! We begonnen de dag met een ochtend wandeling van een uurtje. Onderweg nog zeehonden gespot helemaal leuk! Daarna reden we door naar de Pancake rocks! Stenen die uit allemaal laagjes bestaan. Super grappig en mooi. Daardoor kwamen we op het mooie idee om pannenkoeken te eten! Onder weg hadden we een stop waar we eten moesten kopen voor het aantal nachten dat je bleef want in Franz Josef was geen supermarkt. We dachten dat we daar wel pannenkoeken ergens konden eten in een restaurant aangezien het in hostel moeilijk word met altijd halfgare pannen. Dus alleen pasta voor de dag erna. In Franz Josef ons ook opgegeven om de glacier te beklimmen. Met helikopter vlucht er naar toe!! Met ze 5e omdat we het allemaal wouden doen. Daarna naar het hostel en om 7pm opzoek gegaan naar een restaurant die pannenkoeken had. De laatste had het gelukkig!! Gezellig met ze alle pannenkoeken gegeten.

Zaterdag moesten we om 10.55am ons melden bij het glacier beklimmen kantoor. Dus kon er uitgeslapen worden (tot half 9) rustig ontbeten worden en om 10.50am kwamen we aan bij het gebouw. Daar het formulier van eigen risico ingevuld omgekleed. We kregen een jas, broek, schoenen, geitenwollen sokken, handschoenen en een tasje. Alleen dat tasje mocht mee naar boven en in de helikopter. Even wachten op de heli en daar gingen we dan omhoog halverwege de glacier werden we afgezet. Vanuit daar zijn we omhoog gelopen en weer naar beneden! Onze gids Mark vertelde ons dat we geluk hebben omdat de afgelopen 5 dagen het niet door was gegaan vanwege slecht weer. Nou betekend bewolking hier al dat het niet door kan gaan, want dan zie je niets. Maar ook vertelde hij dat in de afgelopen 7jaar 40% was weg gesmolten! Super veel! Onderweg was het super mooi! Aan het einde moesten we wachten op de helikopter. Toen we onderweg waren was er een hele mooie blauwe lucht. Maar toen we beneden kwamen was het in no-time mega bewolkt! Dus gingen de helikopters eerst naar boven (vanwege veiligheidsredenen) om iedereen daar weg te krijgen. Uiteindelijk werden wij ook nog opgehaald en na het omkleden nog even koffie gedronken. Om half 5pm waren we weer in ons hostel om te kleden. Bij de tour zat namelijk inbegrepen de hot water Pools! Rond 5e daar afgesproken en lekker 2 uur in warm water gezeten heerlijk!!! Daarna douchen eten koken en foto’s uitwisselen! Aangezien iedereen van iedereen foto’s maakt moeten die even uitgewisseld worden. Van 7 tot 9 happy hour dus wijn/bier/cocktail erbij!

Zondag bleven Gerard en Wendelien een extra dag in Franz Josef. Dus met Susanne en Liza verder gereisd naar Wanaka. Die ochtend was het trouwens hartstikke bewolkt dus waren de helikopter vluchten gecanceld! We hadden echt geluk! Met Suzanne en Liza een ander hostel geboekt dan kiwi om een nachtje zonder kiwi te zijn. Zij kwamen met het goede idee om naar de film te gaan. Bij de plaatselijke bioscoop scheen je een pakket te hebben met eten en film. Dat bleek anders te zijn je kon er wel eten maar niet samen met de film. Evengoed onze zinnen op een film gezet en met maar 1 zaal dus maar 1 film werd het “12 year a slave”. Wel grappig was de zaal. Geen stoelen maar banken en een auto! Super chil!!! In de pauze nog een zelf gebakken koekje! Geslaagde avond!

Maandag op weg naar Queenstown. Zonder Susanne en Liza want die bleven in Wanaka een dag extra. Onderweg nog een stop bij een Puzzeling world. Eerst een gebouw ongewenst met een kraan waar water uit kwam maar die hing in het midden van zaal en je zag nergens waar het water vandaan kwam. Daarna in het doolhof geweest. We waren allemaal verdwaald en moesten nog opschieten want de Bridge wou alweer weg met de bus. En toen door naar Queestown de adrenaline stad vanwege het bungyjumpen! Die ik ook geboekt heb voor woensdag. Savonds werden we door kiwi mee genomen in het nacht leven van Queenstown. Volgens Bridge ben het meest saaie persoon als je het nachtleven in Queenstown niet leuk vind! We begonnen in the Base bar heel gezellig maar wat saaie muziek. Dus halverwege de avond door naar The Find. Met onder andere de hele kiwi bus waarmee ik op het zuider eiland al een tijdje mee rond reis en weer oude reisgenootjes die sneller reisden. Queenstown is eigenlijk het Australische/Nieuw-Zeelandse cherso je gaat er 10 dagen met je vrienden heen voor het stappen en bungeejumpen. Elke dag zijn alle kroegen open. En is het eigenlijk hartstikke gezellig!

Dinsdag uitslaap dag! En ’s middags kwamen Susanne en Liza ook weer. Gezellig! Overdag vrij weinig gedaan op de was na. Savonds hebben we met Thibault uit Zwitserland en Michel uit Nederland kaart spelletjes gedaan heel leuk. In m’n kamer kom ik erachter dat en 6 bedden gevuld zijn met jongens, 1 bed vrij is en 1 bed van mij is. Gezellig allemaal jongens wat dan dus betekent dat ik ’s avonds een erg mooi snurk concert heb gekregen!!!! Lang leven de oordoppen!!!

Woensdag om 12.10pm melden voor het bungeejumpen!! Om 12.40pm werden we door een busje opgehaald en was het 40 minuten rijden naar het bungeejump centrum in de bergen. Daar in een bungee tuigje gehesen en met een kabelbaantje naar het jump platform gebracht. Daar hadden ze voor de zenuwen lekker op te wekken een stukje glazen vloer! Waardoor je degene voor je zag vallen. Het leek wel alsof ze niet stopte!!! En daarna mocht ik! Maar de mannen zijn getraind in zenuwachtige mensen relaxxx te krijgen. Beetje grappen en je staat op het randje om vervolgens op 5-4-3-2-1 bungyjump jezelf voorover te laten vallen, je stembanden uit je keel te gillen en lekker vallen. Bij de 2e keer mocht je je benen los klikken waardoor je kon zitten in je tuigje, daarna word je rustig omhoog gehesen kan je genieten van het uitzicht en voor je het weet ben je weer boven! Maar wat gaaf! Echt wel trots op mezelf dat ik zo snel gesprongen heb!! Terug met de kabelbaan naar het bungeejump centrum om foto’s en films te bekijken en op dvd te zetten. Met de bus weer terug gebracht naar Queenstown. Daar met Susanne en Liza (die zijn vandaag wezen skydiven) een mega Fergburger gegeten! Super lekker!! Savonds was er 2 dollar taco’s in The Find. Dus daar wezen eten. Waar daarna van 9 tot 10 happy hour is. En ze daar in theepotjes cocktails maken dus nog een drankje gedaan. Om 10 uur een gratis drankje (we hadden een voucher van het hostel gekregen). Aangezien ik maandag aan de barman een lekker drankje vroeg en ik Bacardi met appelsap kreeg, wat erg lekker was, heb ik hem nu weer besteld en ging de rest hem ook proberen. Halverwege nog even naar het base café geweest maar daarna toch weer terug.

Donderdag weer een rustig dagje. Nog wel even een pakketje stukken apparaten naar huis gestuurd en ’s avond film gekeken vanaf de tablet met Susanne.

Vrijdag een tour naar Milford Sound. Dat was eigenlijk niet zo geslaagd aangezien het hartstikke bewolkt was of eigenlijk lage bewolking waardoor je de top van de bergen niet eens kon zien. Beetje jammer! Maar het was wel gezellig met Susanne en Liza. Savonds zijn we met Thibault sushi wezen eten erg gezellig.

Zaterdag om 9.30am in de bus op weg naar Lake Tekapo. Een plaatsje met 15 huizen aan een meer lekker rustig. Na het feestachtige Queenstown kon iedereen hier lekker uitrusten! En werden de kaarten en scrabble borden goed gebruikt!

Zondag naar Christchurch aardbeving stad. Waar toepasselijk sochtends ook een aardbeving was geweest 4,6 op schaal van richter. Mijn mede backpackers werden sochtends dus wakker getrild! Christchurch is verder niet zo speciaal. Als je ergens gebouwen wil bouwen dan ben je hier goed want na 2 jaar zijn ze nog steeds niet klaar met opbouwen. Stukken stad zijn nogsteeds niet opgebouwd.

Maandag op naar Kaikoura voor de walvissen!! En jahoor heb er 1 gespot!! Duurde een uur voordat we er een gevonden hadden. Elke keer een man met een gehoorapparaat in de zee luisteren of hij de walvis kon horen en zo kwamen we steeds dichterbij. Savonds de hele avond met het hostel film gekeken voor mij de eerste keer lord of the rings en dus kwam ik erachter dat de vulkaan die ik ook beklommen heb, daar treden heeft!! Zooo gemeen!

Dinsdag weer terug naar Christchurch omdat we morgen gaan vliegen!! Dit keer met de intercity bus omdat kiwi niet terug gaat. Savonds Liza en Susanne opgezocht voor de laatste keer zij vliegen morgen naar Auckland. Samen het spelletje shithead gespeeld wat we onderweg hebben leren spelen.

Woensdag vlieg dag! Sochtends nog even mijn 1 april grap voor thuis uit gehaald :). Om 16.5uur vertrekt het vliegtuig. Dat was mijn maand in Nieuw-Zeeland! In sneltrein! Maar wat een mooi land! Ga echt die bergen missen! Maar nu op naar Thailand en Cambodja ook weer super veel zin in!! Met weer mooi weer! En warm!!

• 02 April 2014 - 07:38

Judith En Mark:

STOEEEERR IN!!! Jij heb nu gewoon al 2 spongen voorsprong!!! (Vind Mark niet erg)
    Leuk verslag, je heb weer veel meegemaakt!! In Thailand en Cambodja zal het wel weer warmer zijn hoop ik!!
    Wij hadden afgelopen weekend de verjaardag van oma den Boer. We hebben met de hele familie gegeten en na afloop een groepsfoto gemaakt!! Was erg leuk!! Zaterdag vierde Mark zijn verjaardag nog voor de vrienden en zondag zijn we naar Ajax - FC Twente geweest, waarna je volger Wouterkabouter in tranen kon uitbarsten en Mark een geweldige middag had, 3-0 voor Ajax!!
    Nu is de school week weer in volle gang! Was gister nog even bij oma en het gaat weer erg goed met haar knie!! Gelukkig!! Nou goede vlucht en we appen weer :D

Mark en Judith

• 02 April 2014 - 08:49

Tineke:

Wow Ingrid wat een mooi verslag leuke dingen gedaan eengezinswoning maar ik vindt dat bungee jumpen wel erg cool een fijne reis naar Cambodja en Thailand en ik kijk uit naar je belevenissen veel liefs uit Enschede tineke

• 02 April 2014 - 10:44

Wout:

Hallo Ingrid wat een super verhaal weer nou Ingrid .Judith en Mark hebben je niet verteld dat Ajakkes het eerste half uur met 3-0 achter had kunnen staan.
    Maar goed de beste heb gewonnen.
    Nou ik neem mijn petje af voor jou met dat bungyjumpen dat had ik zo nog niet gedaan knap hoor.
    Leuke gewaar wording is dat in een warm land en dan toch in de sneeuw.
    Nou ik wacht al weer op een verslag uit cambodja en thailand.
    12 april brengen we de caravan naar de camping.
    Nou Inkie veel plezier en de groeten van wouterkabouter

• 02 April 2014 - 12:20

Mama:

Het was weer top om alles te lezen xxx

• 02 April 2014 - 14:48

Oma.:

Lieve Ingrid,Wie verre reizen doet kan veel verhalen,nu,als ik dit alles lees dan is het waar.Ik geniet er van,Hier was het vanmorgen ook erg bewolkt,maar nu schijnt de zon weer volop.buurvrouw Smit haalde me op om de bloeiende bomen bij hun te zien,het was een pracht.Met mijn knie gaat het weer aardig,het was wel schrikken toen ik werd aangereden,maar het had erger gekund.Nu Ingrid,geniet maar weer verder van alles in dat verre land.liefs van Oma.

• 02 April 2014 - 15:48

Cynthia:

Leuk verslag weer Ing, veel plezier in Thailand en Cambodja.

XXX Cynt

• 02 April 2014 - 18:46

Ageeth:

Hey niggie, wat weer een belevenissen zeg, erg leuk om te lezen.
    Veel plezier de laatste maand.
    Veel groetjes van ons allemaal.